Trekingové a crossové bicykle kombinujú výhody horských a cestných bicyklov, ideálne pre bežnú dopravu aj šport. V súčasnosti sa používa aj výraz gravel bicykel. V našom prehľade nájdete tipy na výber a odporúčané modely. Nám sa páči okrem iných aj bicykel CTM Bora, ktorý poskytuje komfort a efektivitu.
Spoľahlivý crossový bicykel s komponentmi Shimano pre všestranné použitie.
Pánsky crossový bicykel s hliníkovým rámom a 24 prevodmi pre univerzálne použitie.
Spoľahlivý dámsky crossový bicykel s hliníkovým rámom a 28″ kolesami pre mesto aj ľahký terén.
Najlepšie crossové bicykle (trekingové aj gravel)
CTM Bora 2.0 2024 – univerzálny crossový bicykel s hydraulickými brzdami
Typ: dámsky | Brzdy: hydraulické kotúčové | Materiál rámu: hliník 6061 | Hmotnosť: 14,6 kg | Približná cena: 570 €
- Hydraulické kotúčové brzdy Shimano
- Uzamykateľná odpružená vidlica
- Kvalitné komponenty Shimano
- Nastaviteľný predstavec
- Dvojstenné ráfiky
- Vyššia hmotnosť
- Základný rozsah prevodov
CTM Bora 2.0 kombinuje kvalitný hliníkový rám so spoľahlivými komponentmi Shimano. Odpružená vidlica Suntour NEX so zdvihom 63mm a uzamykaním poskytuje potrebný komfort a efektivitu na rôznych povrchoch.
18-rýchlostný pohon využíva prehadzovačku Shimano CUES RD-U3020 a prešmykač FD-U4010-L, poskytujúc dostatočný rozsah prevodov. Hydraulické kotúčové brzdy Shimano MT200 zaisťujú spoľahlivé brzdenie.
Bicykel je postavený na 28-palcových kolesách s dvojstennými ráfikmi CTM ZX-lite a plášťami Freedom Wedge. Výškovo nastaviteľný predstavec umožňuje prispôsobenie pozície jazdca. S hmotnosťou 14,6 kg a geometriou optimalizovanou pre komfort je Bora 2.0 ideálna pre jazdenie po spevnených cestách a cyklochodníkoch.
Kellys Cliff 90 2024 – všestranný crossový bicykel s hydraulickými brzdami
Typ: pánsky | Brzdy: hydraulické kotúčové | Materiál rámu: hliník | Hmotnosť: 14 kg | Približná cena: 599 €
- Kvalitný hliníkový rám
- Uzamykateľná odpružená vidlica
- Hydraulické kotúčové brzdy
- Spoľahlivé komponenty Shimano
- Vnútorné vedenie káblov
- Vyššia hmotnosť
- Základná kazeta
Kellys Cliff 90 je moderný crossový bicykel postavený na hliníkovom ráme Crosslite s pokročilou geometriou. Odpružená vidlica SR SUNTOUR NEX HLO DS so zdvihom 63 mm a možnosťou uzamknutia zabezpečuje komfort na nerovnom povrchu.
24-prevodový systém Shimano s prešmykačom TY601 a prehadzovačkou Acera poskytuje široký rozsah prevodov pre rôzne terény. Hydraulické kotúčové brzdy Tektro s 160 mm kotúčmi zaisťujú spoľahlivé brzdenie za každých podmienok.
Kvalitné komponenty zahŕňajú dvojstenné ráfiky KLS Draft, plášte Innova 700x42C a ergonomické doplnky ako nastaviteľný predstavec a anatomické sedlo KLS CrossLine. Všetky káble sú vedené vnútrom rámu pre čistý dizajn. Bicykel ponúka vynikajúcu všestrannosť pre cestné aj ľahké terénne použitie, pričom jeho hmotnosť 14 kg je primeraná tejto kategórii.
Kross Evado 3.0 – univerzálny crossový bicykel s 24 prevodmi
Typ: dámsky | Brzdy: V-brzdy | Materiál rámu: hliník | Hmotnosť: nie je uvedené | Približná cena: 439 €
- Dámska geometria rámu
- Odpružená vidlica
- Spoľahlivé komponenty Shimano
- Všestranné použitie
- Pohodlná pozícia
- Základné V-brzdy
- Vyššia hmotnosť
Kross Evado 3.0 ponúka vyváženú kombináciu komponentov pre pohodlnú jazdu v meste aj v teréne. Bicykel je postavený na hliníkovom ráme s dámskou geometriou a odpruženou vidlicou SR Suntour NEX so zdvihom 63 mm.
24-rýchlostný systém kombinuje prehadzovačku Shimano Acera M360 s prešmykačom Tourney TY710, poskytujúc široký rozsah prevodov. Spoľahlivé V-brzdy s pákami Shimano EF500 zaisťujú bezpečné brzdenie.
28-palcové kolesá s plášťami 700x45C ponúkajú ideálny kompromis medzi rýchlosťou a komfortom. Ergonomické komponenty zahŕňajú sedlo Selle Royal a gripy Herrmans OXY pre pohodlnú jazdu. Vďaka všestrannej výbave a geometrii je bicykel vhodný na každodenné dochádzanie aj rekreačné výlety po spevnených aj nespevnených cestách.
Porovnanie trekingových/crossových bicyklov
Okrem bicyklov, ktorým sme sa venovali vyššie, vám v nasledujúcej porovnávacej tabuľke prinášame aj ďalšie zaujímavé alternatívy.
Ghost Asket Essential EQ AL | Trek Marlin 7 | OLPRAN 28 Cruez SUS | ROMET Orkan 1 D | CTM Tranz 1.0 | Riverside 920 Sram NX | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Približná cena | 2 050 € | 710 € | 320 € | 430 € | 320 € | 900 € |
Typ | Pánsky/unisex | Unisex | Unisex | Dámsky | Pánsky/unisex | Pánsky/unisex |
Brzdy | Kotúčové, hydraulické | Kotúčové, hydraulické | V-brake | Kotúčové mechanické | V-brake | Kotúčové, hydraulické |
Materiál rámu | Hliník | Hliník | Oceľ | Hliník | Hliník | Hliník |
Hmotnosť | 12,45 kg | 14,16 kg | 17,10 kg | 13,60 kg | 13,50 kg | 12,30 kg |
Porovnať ceny |
Porovnať ceny |
Porovnať ceny |
Porovnať ceny |
Porovnať ceny |
Porovnať ceny |
Najpredávanejšie bicykle podľa Heureky
Ako vybrať trekingový/crossový bicykel
Aké sú najdôležitejšie parametre a podľa čoho vlastne treba trekingový bicykel vyberať? Odpovede na tieto a mnohé ďalšie otázky nájdete v nasledujúcom texte.
- V prvom rade si treba dať pozor na materiál rámu. Rozdielne materiály majú rozdielne vlastnosti, na čo treba pri výbere pamätať. Nejde však iba o materiál. Dôležité je aj prispôsobiť veľkosť rámu výške osoby, ktorá bude na bicykli jazdiť. Bicykle sú k dispozícii v pánskom aj dámskom prevedení.
- Určite venujte pozornosť aj brzdám. Existuje niekoľko rôznych typov prevedenia, z ktorých každé má svoje špecifiká.
- Ďalej si určite všímajte odpruženie, a to nielen vidlice, ale aj sedlovky.
To boli v krátkosti najdôležitejšie veci, ktoré si pri výbere treba všímať. Detailnejšie a podrobnejšie sa o nich dočítate v texte nižšie.
Pre koho je trekingový bicykel
Trekingové a crossové bicykle predstavujú podkategóriu bicyklov, ktorá v sebe spája vlastnosti cestných aj horských bicyklov. Pre akého používateľa sa hodia najviac? Najviac bude bicykel tejto kategórie vyhovovať používateľovi, ktorý trávi väčšinu času na pevnej ceste, no občas z nej aj zíde a prevezie sa po poľnej či lesnej ceste. Niekedy sa tento pomer udáva aj percentuálne. Trekingové bicykle sú tak určené pre jazdcov, ktorí jazdia cca 60-70% času po spevnenej vozovke a zvyšok, teda 30-40% po šotoline alebo poľnej ceste.
Čo je to gravel bicykel
Gravel bicykel je univerzálny bicykel, ktorý kombinuje aerodynamický cestný posed, úzke kľučky pre prirodzené šliapanie, nižšie ťažisko pre ideálny prejazd zákrut s pohodlnými širšími CX, gravel alebo dokonca MTB plášťami. Gravel jazdí skvele po poľných aj lesných cestách, ale aj po cestách v meste. Čiže je to verzia trekingového aj crossového bicykla.
Charakteristika trekingového bicykla
S horským bicyklom zdieľa krosový a trekingový bicykel prednú odpruženú vidlicu. Táto vidlica má v porovnaní s terénnymi bicyklami menší zdvih. Najčastejšie približne do 100 mm. Pri komparácii s cestnými bicyklami majú bicykle tejto kategórie tiež väčší priemer kolies. Najčastejšie sa stretneme s priemerom 28 palcov.
Rozdiel oproti cestným bicyklom predstavujú aj menšie plášte. Tie bývajú vyrobené z gumy vyššej tvrdosti. Vzorka na plášťoch vo všeobecnosti nie je až taká výrazná a je teda hladšia. Bicykel dosahuje vďaka tomuto riešeniu nižší valivý odpor. To znamená, že si lepšie rozumie s tvrdým povrchom. Pre jazdca to znamená rýchlejší a efektívnejší pohyb na spevnenom povrchu.
Vlastnosti bicykla určujú aj prevody. U trekingových a crossových bicyklov sú zamerané viac na rýchlosť. Rozdiel je to badateľný najmä v porovnaní s horským bicyklom a jazda na trekingovom bicykli bude rýchlejšia. Najmarkantnejšie bude rozdiel v rýchlosti možné pozorovať pri jazdení po spevnenej ceste.
Crossový bicykel vs. trekingový bicykel
Ako ste si mohli všimnúť, tieto dva pojmy v texte zamieňame. Máme na to pádny dôvod. Krosové aj trekingové bicykle sú na prvý pohľad takmer identické. Najväčší rozdiel medzi týmito bicyklami spočíva v ich výbave.
Crossový bicykel disponuje rámom s väčšími rozmermi. Dlhší rám pomáha bicyklu lepšie „ležať“ na ceste. Efekt to má v podobe rýchlejšej jazdy. Trekový bicykel má zase rám menších rozmerov (kratší). Jazdec je vďaka tomuto konštrukčnému riešeniu v pohodlnejšej pozícii. Sedí vzpriamene, čo je pohodlnejšie. S takýmto bicyklom tak nie je problém vybrať sa aj na dlhšie cesty, pokojne trvajúce aj niekoľko dní. Okrem pohodlnejšieho sedenia majú totiž spravidla aj lepšiu výbavu, čo ich robí vhodnejšími na takéto dlhšie výlety.
Trekingový bicykel
Ako sme spomenuli vyššie, prvým rozdielom je inak riešený rám. Je kratší, a tým je menší aj rázvor kolies. Výsledkom je vzpriamené sedenie na bicykli, ktoré umožňuje pohodlné zdolávanie aj dlhších trás. Jazda vo vzpriamenej pozícii je však podstatne menej aerodynamická. Oproti crossovým bicyklom majú trek bicykle bohatšiu výbavu. Tá pozostáva z blatníkov, zadného nosiča, reflexných prvkov, svietidla, stojanu a zvončeka. U niektorých trekingových bicyklov nájdeme aj ochranný kryt reťaze, ktorý sa tiež môže hodiť.
Crossový bicykel
Druhý typ bicykla, ktorému sa venujeme v tomto článku je medzi používateľmi veľmi obľúbený. Môže za to vyššia miera športovosti, ktorou disponuje. Za všetko môže rám dlhších rozmerov, ktorý umožňuje bicyklu lepšie sedieť na ceste. Jazdec na ňom sedí trochu sklonený, čo má pozitívny efekt na aerodynamiku. Výsledkom je tak rýchlejšia jazda vďaka efektívnejšiemu pohybu. V drvivej väčšine prípadov sa tieto bicykle ponúkajú bez dodatočného príslušenstva. Nemusíte sa však báť, akékoľvek príslušenstvo je možné pridať. Na rám je možné bez problémov pripevniť blatníky, zadný nosič alebo svetlo. Voľba ostáva na konkrétnom jazdcovi. Niekto preferuje skôr nízku hmotnosť za cenu slabšej výbavy, kým iný sa nezaobíde bez všetkým možných vymožeností. Výber je na vás.
Gravel bicykel
Gravel bicykel (ako už sme písali) je kombináciou oboch typov bicyklov. Gravel bike jazdí skvele po poľných aj lesných cestách, ale aj po cestách v meste. Je tedy univerzálnym riešením pre každého.
Charakteristiky rámu
Kvalita bicykla priamo závisí na kvalite jeho rámu. Určite si preto pri výbere dajte záležať aby bol dostatočne kvalitný. Najčastejšie sa na výrobu rámov používa hliník. Výhodou tohto materiálu je jeho nízka hmotnosť, no stále ešte dostatočná odolnosť. Ak zainvestujete trochu viac, môžete sa stretnúť s rámami bicyklov vyrobenými z duralu. Ide o zliatinu hliníka, medi a horčíka. Tento materiál je takmer ideálny pre rámy trekingových a crossových bicyklov. Vyniká totiž výnimočne nízkou hmotnosťou, sprevádzanou vysokou mierou tvrdosti a pevnosti.
Ak je váš budget značne obmedzený, možno budete musieť siahnuť po bicykli s oceľovým rámom. Konštrukcia z ocele je síce pevná, no zároveň má vysokú hmotnosť a je ťažkopádna. Práve kvôli týmto dôvodom ňou disponujú predovšetkým bicykle patriace do nižších cenových kategórií.
Presným opakom ocele je karbón. Tento ľahký materiál je využívaný na výrobu konštrukcie športových a pretekárskych bicyklov. Pripravte sa však na poriadne vysoké ceny, za ktoré sa takéto bicykle predávajú.
Súhrn charakteristík najčastejšie používaných materiálov:
Hliník
- Dobrá pevnosť
- Cenovo dostupný
- Dural má ešte lepšie vlastnosti
- Náchylnejší k deformácii
Karbón
- Najnižšia hmotnosť (spomedzi všetkých používaných materiálov)
- Vysoká miera tvrdosti (lepšie pohlcovanie drobnejších nárazov)
- Drahý materiál
Oceľ
- Veľmi dobrá pevnosť
- Veľmi priaznivá cena
- Vysoká hmotnosť
Veľkosť a tvar rámu
Veľkosť rámu, a teda aj bicykla vo všeobecnosti, sa udáva v palcoch. Veľkosť je vždy potrebné prispôsobiť rozmerom jazdca. Jednoduchým pravidlom je, že by veľkosť rámu mala byť priamo úmerná výške jazdca. Na nájdenie vhodnej veľkosti rámu existuje šikovná pomôcka. Vhodne zvolený rám by mal siahať používateľovi v stoji asi 5 cm pod rozkrok.
Jednotlivé modely bicyklov sa ponúkajú vo viacerých veľkostiach rámu tak, aby ich mohlo používať čo najväčšie množstvo ľudí. Nižšie vám ponúkame tabuľku, ktorá vám pomôže vybrať si správnu veľkosť rámu bicykla.
Výška jazdca (cm) | Veľkosť rámu (v palcoch) | Veľkosť |
150 až 160 | 13 až 15 | XS |
155 až 165 | 15 až 17 | S |
160 až 175 | 16 až 19 | M |
170 až 185 | 18 až 21 | L |
180 až 200 | 20 až 23 | XL |
200 + | 22 + | XXL |
Čo sa veľkosti kolies týka, tie sú pri drvivej väčšine trekových a crossových bicyklov 28 palcové.
A čo tvar rámu? Bicykle sa už tradične delia na pánske a dámske. Dámske prevedenie rámu sa vyznačuje nižším sklonom rámovej rúrky, vďaka čomu je na bicykel jednoduchšie nasadnúť a vysadnúť. Okrem žien, ktoré takéto prevedenie preferujú, si ho určite obľúbia aj starší ľudia, pre ktorých je komfort pri nasadaní a vysadaní veľmi dôležitý. Pánsky typ bicykla má rám vyšší a situovaný horizontálne. Z toho dôvodu naň nie je také jednoduché nasadnúť.
Hmotnosť bicykla
Hmotnosť bicykla nie je daná iba materiálom rámu. Svoj podiel má na nej aj sedadlo, podstavec a mnoho ďalších komponentov. Pokojne môže dôjsť aj k významným rozdielom v dôsledku príslušnej výbavy. Zriedkavé nie je ani kilo či dve na viac. Takýto hmotnostný rozdiel sa môže javiť ako nedôležitý, pri dlhých cestách je však opak pravdou a každé kilo navyše môže predstavovať prekážku. Optimálne rozmedzie hmotnosti, v ktorom by sa crossové a trekingové bicykle mali pohybovať, je približne 13 až 16 kg. Ideálna by samozrejme bola nižšia hmotnosť, avšak tá je reálna len pre bicykle s karbónovou konštrukciou.
Brzdy
Určite nám dáte za pravdu, že brzdy sú veľmi dôležitým komponentom bicykla. Ich kvalita priamo vplýva na bezpečnosť jazdca aj jeho okolia. Našim vrelým odporúčaním preto je venovať dostatok času výberu vhodných bŕzd.
Lacnejšie modely bicyklov sú najčastejšie vybavené ráfikovými brzdami. Dobrou správou okrem ich, pre používateľa priaznivej ceny je, že pri správnom nastavení vám budú dobre a dlho slúžiť. Problém nastáva pri daždi a za mokra. V takýchto vlhkých podmienkach majú omnoho dlhšiu brzdnú dráhu, s čím treba počítať. Ráfikové brzdy je možné lacno a rýchlo vymeniť, čo je ich ďalšou výhodou.
Drahšie a vyspelejšie modely bicyklov majú namiesto ráfikových bŕzd kotúčové. Tento typ bŕzd síce stojí viac, no je aj lepší. Brzdná dráha je kratšia a na kotúčové brzdy nevplýva negatívne vlhkosť. Poznáme dva typy kotúčových bŕzd. Hydraulické kotúčové brzdy sú drahšie a konštrukčne sofistikovanejšie. Zároveň sú ale tiež efektívnejšie, teda majú kratšiu brzdnú dráhu. Okrem vyššej ceny je ale ich zápornou vlastnosťou fakt, že sú náročnejšie na údržbu.
Lacnejšou a na údržbu menej náročnou voľbou sú mechanické kotúčové brzdy. Tie sú ovládané lankom a ich servis je naozaj nenáročný. Nie je problém ich ani celkom vymeniť.
Drahším a konštrukčne vyspelejším riešením sú hydraulické kotúčové brzdy. Tie sú vysoko spoľahlivé aj pri vysokej vlhkosti. Fungujú na princípe využitia tekutiny, ktorou môže byť napr. minerálny olej, alebo brzdová kvapalina.
Prevody
Čo je pri prevodoch dôležité? Krátkou odpoveďou by bolo, že čím ich bude viac, tým lepšie. Väčší počet prevodov sa pretavuje do plynulejšej a hladšej jazdy. Je to zapríčinené tým, že ak má bicykel viac prevodov, je prechod medzi nimi pozvoľnejší. Všetko má svoje kladné a záporné stránky. V prípade bicyklov s väčším počtom prevodov sú sústavy prevodových koliesok širšie. Tým sa zvyšuje aj riziko, že sa reťaz bude krížiť. Taktiež je v tomto prípade vyššie trenie, čím sa aj reťaz rýchlejšie opotrebuje.
Pri výbere trekingového bicykla by vás mali predovšetkým zaujímať tzv. krajné rozsahy. Máme na mysli rozdiely medzi najľahším a najťažším prevodom. V prípade, že by bol tento rozdiel príliš malý, vystavovali by ste sa riziku, že sa vám napríklad nepodarí vyjsť kopce s prudkým stúpaním, alebo naopak, ísť vyššou rýchlosťou.
Aby ste sa v problematike prevodov dokázali jednoduchšie orientovať, máme pre vás jeden tip. Vydelením počtu zubov, ktorým disponuje najväčšie ozubené koleso vpredu a počtom zubov na najmenšom koliesku vzadu získate číslo, udávajúce počet otáčok na zadnom kolese pri jednom našliapnutí. Výsledné číslo sa bude pohybovať v intervale od 0,6 až po 4. Čo s ním? Ak je číslo väčšie, znamená to, že bude jazda do kopca ťažšia, no zároveň bude takýto prevod schopný vyvinutia vyššej rýchlosti. Menšie číslo bude znamenať presný opak, a teda jednoduchšie šliapanie do kopca, no zároveň nižšiu maximálnu rýchlosť.
U niektorých bicyklov sa môžeme stretnúť s tzv. dvojprevodníkom. Ten nahrádza klasické tri ozubené kolieska, ktoré nájdeme pri väčšine bicyklov. Pod pojmom dvojprevodník vlastne rozumieme dve kolieska na prednom prevode. Toto riešenie prevodov je využívané predovšetkým ľuďmi, ktorí nepoužívajú prehadzovanie veľmi frekventovane. Napríklad jazdci, ktorý zvyknú jazdiť na jednom stupni a nižší zaraďujú len pri obzvlášť prudkých kopcoch. Nevýhodou dvojprevodníka je značne menej plynulé prehadzovanie.
Trekingové a krosové bicykle sa väčšinou predávajú s trojprevodníkom a disponujú 24, 27 alebo 30 prevodmi. Dvojprevodníkové trekingové a krosové bicykle mávajú vo väčšine prípadov 18 alebo 20 prevodov.
Reťazový prevod nie je jediným riešením. Niektoré bicykle majú namiesto neho ozubený remeň. Ten má výhodu v podobe tichšej prevádzky a navyše je ľahký a disponuje dlhšou životnosťou. Obstarávacie náklady za bicykel s ozubeným remeňom sú však vyššie. Taktiež sa v prípade tohto variantu kladú automaticky aj vyššie nároky na kvalitu spracovania rámu bicykla. Nutné je tiež kvalitné napnutie tohto remeňa. Ako to funguje? Bicykle s ozubeným remeňom skrývajú ozubené kolesá vo vnútri náboja zadného kolesa. Celé prehadzovanie rýchlostí tak nastáva len v zadnom kolese.
Odpruženie
Brzdy sa starajú o vašu bezpečnosť. Dostatočné pohodlie zase zabezpečuje odpruženie bicykla. Na rozdiel od mestských a cestných bicyklov, je pri všetkých typoch horských bicyklov vrátane crossových a trekingových dôležité to, aby tlmili vibrácie spôsobené nerovným terénom. Práve na tento účel slúži odpruženie.
Cestné bicykle majú svoj dôvod, prečo nekladú na odpruženie tak vysoký dôraz. Prítomnosť odpruženia by u tohto typu bicyklov mala za následok zníženie efektivity záberu. Bicykle do terénu potrebujú nerovnosti filtrovať, kvôli čomu musia obetovať časť efektivity záberu.
V rámci odpruženia sa najčastejšie stretávame s dvoma rôznymi typmi. Sú nimi celoodpružené bicykle a bicykle s odpruženou prednou vidlicou.
Prvé spomenuté sa skvele hodia do náročného terénu, ktorý dokážu poľahky zvládnuť. V rámci odpružených vidlíc poznáme viacero typov odpruženia. Prvým je tzv. pružinová vidlica. V tomto prípade je vidlica navyše doplnená o elastomérový doraz. Druhým variantom je pružinoolejová vidlica. Konštrukčne je na tom tento typ tak, že pružina je ešte doplnená aj o olejový tlmič. Tretím prevedením odpruženia vidlice je vzduchoolejový typ. Vzduchoolejové vidlice sa považujú za najkomfortnejšie. Pružina u nich úplne chýba a je nahradená vzduchovou tlakovou komorou.
Trekingový bicykel pre dieťa
Ak vyberáte crossový alebo trekingový bicykel pre dieťa určite majte na pamäti, že bude rásť. Rýchlo rásť. Vyplatí sa preto vybrať pre neho mierne väčší bicykel tak, aby mu mohol slúžiť dlhšie. Samozrejme, treba k takému výberu pristupovať s mierou, aby sa nestalo, že sa skompromituje bezpečnosť dieťaťa.
Najlepšie je, ak sa pri výbere budete riadiť podľa výšky dieťaťa a dĺžky jeho nôh. Dobrým nápadom je zmerať ho aj s topánkami, v ktorých sa bude najčastejšie bicyklovať. Získate tak presnejšie údaje pre výber bicykla. Aby ste pri kúpe bicykla pre dieťa neurobili chybu, pripravili sme pre vás nasledovnú tabuľku. Tá podáva potrebné informácie o tom, aká veľkosť rámu bicykla sa najlepšie hodí pre danú výšku dieťaťa.
Výška dieťaťa (v cm) | Dĺžka nôh dieťaťa (v cm) | Veľkosť rámu (v palcoch) |
Do 100 | 42 až 48 | 12 |
100 až 115 | 48 až 56 | 16 |
115 až 130 | 56 až 64 | 20 |
115 až 150 | 64 až 80 | 24 |
Ako udržiavať a servisovať bicykel?
Ak chcete, aby vám bicykel vydržal čo najdlhšie v optimálnom stave a mohli ste sa z neho dlho tešiť, potom budete musieť venovať dostatočnú pozornosť jeho údržbe. Našim odporúčaním je preto po ukončení každej jazdy vo vlhkom alebo prašnom prostredí bicykel riadne umyť. Niektorí nadšenci cyklistiky tak činia len po jazde vo vlhkom počasí, keď je špina na bicykli viditeľná. Pri jazde prašnou cestou sa však prach usadí na bicykli a taktiež je potrebné ho odstrániť.
Najlepšie poslúži klasická handra. Tú najprv navlhčíme a bicykel umyjeme. Ak máme k dispozícii hadicu, prúd vody nám môže značne uľahčiť umývanie bicykla. Pri čistení reťaze príde vhod špeciálne čistidlo. Riešením môže byť aj obstaranie práčky na reťaz. Po dôslednom vyčistení reťaze je potrebné ju namazať špeciálnym olejom na bicyklovú reťaz. Reťaz by nikdy nemala byť suchá, preto je nutné aby bola mazaná pravidelne. Ak by reťaz vyschla a bicykel by sa naďalej používal, hrozilo by jej škrípanie a teda aj predčasné opotrebovanie.
Radou skúsených cyklistov je pravidelné mazanie reťaze po odjazdení približne 150 km. Ak jazdíte vo vlhkom prostredí, potom sa odporúča mazanie reťaze po každej jazde. Pôsobenie vlhkosti totiž zapríčiňuje urýchlené vyplavovanie oleja na reťazi. Keď reťaz namastíte olejom, nemali by ste ísť okamžite jazdiť. Najlepšie je počkať približne 20 minút, aby olej prenikol aj do vnútorných častí reťaze. Nákupu vhodných čističov a olejov na reťaze venujte dostatok pozornosti.
Ešte než na bicykel nasadnete a pustíte sa na cestu, vždy skontrolujte, či sú pneumatiky správne nahustené a tiež venujte pozornosť nastaveniu bŕzd. Ak ste prešli poriadny kus cesty, tak si všimnite aj to, či sa vám náhodou nezvesila reťaz.
Približne dva krát do roka urobte celkovú prehliadku bicykla. Vykonajte nastavenie a namazanie brzdových laniek a tiež laniek prehadzovačky. Možno pri prehliadke zistíte, že je potrebné vymeniť klátiky bŕzd alebo brzdové doštičky či reťaz. Určite nezanedbajte ani kontrolu celkovej geometrie bicykla.
Ak si nie ste istý, či robíte prehliadku bicykla správne, alebo nie ste príliš technický typ, tak nezúfajte. Poradia a pomôžu vám v každom špecializovanom cykloservise. Raz za čas je dobré nechať odborné oko, nech vám vás bicykel poriadne prezrie a odhalí prípadné neduhy
Príslušenstvo a doplnky pre bicykle
Určite viete, že cyklistická ochranná prilba je neoddeliteľnou súčasťou jazdy na bicykli. Je až prekvapivé, ako veľa ľudí podceňuje svoju bezpečnosť a prilbu nepoužíva. Určite si prilbu zaobstarajte, každý pád z bicykla môže byť nebezpečný. Popri prilbe sa najmä pri jazde do prírody skvele hodia aj cyklistické okuliare.
Základné vybavenie cyklistu ďalej zahŕňa aj špeciálny dres a cyklistické nohavice. Pri dlhších jazdách sa prejaví komfort, ktorý tieto kúsky špecializovaného odevu poskytujú. Verte nám, určite to oceníte. Keďže sú cyklistické nohavice vybavené špeciálnou vložkou z odolného materiálu, pomôžu vašim sedacím partiám vyvarovať sa nepríjemných otlakov.
Predovšetkým pri dlhších cyklistických výpravách sa vám budú tiež hodiť aj špeciálne batožiny pre bicykle. Môže ísť o rôzne typy cyklistických batohov alebo brašien. Tie je možné pripevniť priamo na rám bicykla. Niekedy sa upevňujú na špeciálny nosič alebo pod sedlo.
V dnešnej dobe sú veľmi populárne navigácie. Určite sa nečudujeme, veď vďaka nim sa už nikdy viac nemusíte stratiť. Aby bolo používanie navigácie na bicykli pohodlné, je možné zakúpiť si špeciálne puzdro na telefón/navigáciu pre bicykel.
Na cestách vás môže postretnúť aj smola v podobe poruchy. Dobre pripravený cyklista si so sebou preto nosí aj sadu s cyklonáradím určeným na opravy. Do takejto výbavy spadá aj pumpička na bicykel, náhradné ventily a pod..
Z hľadiska bezpečnosti sa vám na bicykel hodia aj rôzne reflexné prvky a svetielka. Pomôžu vodičom a iným jazdcom, aby vás včas zbadali.
Ženy jazdiace v sukni, no aj muži v dlhých nohaviciach môžu považovať za užitočný aj kryt na reťaz. Vďaka nemu bude váš odev ochránený od oleja, vždy prítomného na reťazi bicykla.
Pri jazde v daždi budú nevyhnutné aj blatníky. Ochránia vás pred blatom a vodou. Za suchého počasia vás môžu chrániť pred nepríjemnými a potenciálne nebezpečnými odletujúcimi kamienkami.
Nikomu by neurobilo radosť, keby mu niekto bicykel ukradol. Aby ste tomu predišli, mali by ste svoj bicykel vybaviť špeciálnym zámkom. Existuje hneď niekoľko možností. Najpoužívanejšie sú tzv. lanové zámky. Vyznačujú sa totiž nízkou hmotnosťou a kompaktnými rozmermi. Šikovnejší zlodeji si s nimi vedia poradiť bez väčších problémov. Naproti tomu skladací zámok dokáže váš bicykel pred krádežou uchrániť efektívnejšie. Budete si ale musieť priplatiť. Najvyššiu mieru ochrany vám dokážu poskytnúť zámky z ocele. Keďže majú vysokú hmotnosť, nie sú až tak vhodné na každodenné prevážanie.
Kde kúpiť trekingový bicykel
Len ťažko nájdete na nákup trekingového bicykla lepšie miesto, akým je portál Heureka. Prehľadné porovnanie cien, recenzií používateľov aj obchodov pod jednou strechou. Všetko toto a mnoho viac vám ponúka Heureka.
Ak sa stránite nákupu na internete, môžete navštíviť aj kamennú predajňu. Bicykle si tu budete môcť prezrieť na vlastné oči a prípadne aj odhaliť nejaké nedostatky. Dobrou voľbou v takomto prípade môže byť napríklad Decathlon. Za dobrú cenu tu nájdete pestrú ponuku.
Najobľúbenejšie značky trekingových bicyklov
Tento článok by nebol kompletný, keby sme v ňom nevenovali krátku časť aj charakteristike najobľúbenejších značiek trekingových bicyklov. Ide o tieto značky:
Trekingové bicykle Kellys
Kellys je najväčším výrobcom bicyklov na Slovensku. Všetko sa začalo pred viac ako 25 rokmi, keď sa dvaja bratia rozhodli venovať svoj čas výrobe bicyklov. Dnes sú bicykle Kellys exportované do viac ako 35 krajín sveta. Trekingové bicykle Kellys sa vyznačujú dobrou cenou a výnimočnou kvalitou, ktorou si získali fanúšikov nielen u nás.
Trekingové bicykle Author
Známou českou značkou je Author. Bicykle tejto značky sa vyznačujú technickou vyspelosťou a vysokou kvalitou. Nemožno sa preto čudovať, že tieto bicykle sa tešia medzi cyklistami vysokej obľube. V ponuke má Author pestrú paletu bicyklov, kde nájdeme trekingové, krosové, horské a cestné bicykle. Nechýbajú dokonca ani elektrobicykle.
Trekingové bicykle CTM
Treťou nami odporúčanou značkou trekingových bicyklov a bicyklov vo všeobecnosti je CTM. Táto značka ponúka bicykle vysokej kvality osadené špičkovými komponentmi. Hodia sa preto aj pre náročných cyklistov, ktorí si potrpia na nadštandardnom cyklistickom zážitku. Ten im CTM bicykle poľahky sprostredkujú.
Cenové kategórie trekových bicyklov
Rôzne cenové kategórie sľubujú rôzne vlastnosti trekingových bicyklov. V krátkosti si ich preto predstavíme.
Trekingové bicykle do 300 eur
Do tejto kategórie spadajú najlacnejšie typy bicyklov. Neočakávajte preto žiadne zázraky. Najčastejšie pôjde o bicykle vyššej hmotnosti a s nižšou výbavou. Čo sa bŕzd týka, poväčšine sa stretnete len s ráfikovými brzdami, ktoré nie sú veľmi vhodné do vlhkého prostredia.
Trekingové bicykle od 300 do 700 eur
V tomto cenovom intervale nájdeme bicykle s najlepším pomerom ceny a kvality. Sú vyrobené tak, aby mali nižšiu hmotnosť a taktiež mávajú aj lepšiu výbavu. Vo väčšine prípadov sa môžu pýšiť tiež kotúčovými brzdami, ktoré sa nezľaknú vody.
Trekingové bicykle nad 700 eur
Ak váš rozpočet nie je nijak zvlášť obmedzený, potom zainvestujte do drahšieho trekového bicykla. Takáto investícia sa ukáže vo vyššej kvalite, lepšej výbave a nižšej hmotnosti. Bicykle tejto kategórie sú jasnou voľbou pre náročných používateľov.
Použité zdroje:
https://bicykle.heureka.sk/poradna/ako-vybrat-bicykel/
https://www.cykloshop.sk/ako-si-vybrat-bicykel
http://blog.sportby.sk/ako-si-vybrat-crossovy-bicykel/
Diskusia u článku