Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů
Menu
Testado.sk » Auto

Najlepšie letné pneumatiky – Porovnanie a tipy

Kvalitné letné pneumatiky dokážu zvýšiť bezpečnosť pri jazde na mokrej vozovke, znížiť spotrebu a zlepšiť jazdné vlastnosti. Práve pre vás sme na základe rôznych testov vybrali najlepšie letné pneumatiky z veľkosti R15, R16 a R17. Tri naj pneumatiky: R15 Firestone RoadHawk pre svoju výborná priľnavosť na mokrej vozovke; R16 Hankook K125, sú to spoľahlivé a vyvážené letné pneumatiky; R17 Continental ContiEcoContact 6 majú vynikajúce vlastnosti aj vo vysokých rýchlostiach.

Najlepšie R15

Spoľahlivé a kvalitné letné pneumatiky pre každého, kto chce jazdiť bezpečne a ušetriť na palive.

Najlepšie R16

Perfektné letné gumy, ktoré zaujmú nekompromisnými brzdnými vlastnosťami. Najlepší typ pneumatík vo svojej triede.

Najlepšie R17

Špičkové letné gumy ponúkajúce krátku brzdnú dráhu a vynikajúcu priľnavosť na mokrom aj suchom povrchu.

Najlepšie letné pneumatiky R15

Najlepšie letné pneumatiky R16

Najlepšie letné pneumatiky R17

Najpredávanejšie letné pneumatiky podľa Heureky

Ako vybrať letné pneumatiky

V nasledujúcom texte vám chceme podať ucelené informácie o všetkých parametroch letných pneumatík, ktoré sú dôležité pre používateľa. Pozrieme sa bližšie na výhody letných pneumatík, ich šírku, profil, konštrukciu, priemer a ďalšie charakteristiky.

Výhody letných pneumatík

Na rozdiel od zimných pneumatík nemáte zo zákona povinnosť používať letné pneu. Niekomu sa môže prezúvanie dokonca javiť ako kontraproduktívne. Prečo nejazdiť na celoročne na pneumatikách zimných a ušetriť tak peniaze? Dôvodov je mnoho. V prvom rade je jazda na tenšom dezéne úspornejšia a ekologickejšia. Navyše majú letné pneumatiky lepšie prispôsobené vzory pre letnú vozovku. Dokonca sa tento typ pneumatík lepšie hodí aj z hľadiska bezpečnosti. Pneumatiky letné majú totiž lepšiu priľnavosť a na mokrej vozovke sa dokážu chovať predvídateľnejšie. Zabudnúť nesmieme ani na fakt, že letné pneumatiky majú v lete tiež kratšiu brzdnú dráhu.

Alternatívou k letným pneumatikám môžu byť aj tzv. celoročné pneumatiky. Pri ich výbere si však treba dávať ešte väčší pozor. Tieto pneumatiky majú síce výhodu v jednorazovej investícii, no aj napriek tomu radšej odporúčame zaobstarať si sadu letných aj zimných pneumatík.

Čím sa líšia letné pneu od zimných?

Pre lepšie pochopenie problematiky obutia automobilov si najprv rozoberme rozdiely medzi letnými, zimnými a celoročnými pneumatikami.

Najlepšie letné pneumatiky - porovnanie so zimnymi

Zimné pneumatiky

Veľkou výhodou zimných pneumatík je fakt, že aj v chladnom prostredí si zachovávajú pružnosť a odolnosť voči mrazu. Vďačia za to vyššiemu podielu kaučuku a kremičitanov v ich zložení. Najvyššiu účinnosť dosahuje tento typ pneumatík pri teplotách nepresahujúcich 7 °C. Na otázku – kedy prezuť na pneumatiky letné – tak existuje jednoduchá odpoveď. Ak je teplota nad 7 °C, je ten správny čas. Zimné obutie disponuje väčším počtom zárezov v dezéne, silnejšími lamelami a širším typom drážok v dezéne. Zimné pneumatiky na osobné automobily musia mať dezén hlboký najmenej 4 mm.

Letné pneumatiky

Ak teplota presahuje 7 °C je na čase obuť letné gumy. Tento typ pneumatiky dokáže so zvyšujúcou sa teplotou mäknúť, čím sa zlepšuje ich priľnavosť. Letné pneu disponujú menším počtom drážok a špeciálne vzorovaným dezénom na lepšie odvádzanie vody. Hĺbka dezénu je nižšia, u osobných áut by mala dosahovať minimálne 1,6 mm.

Celoročné pneumatiky

Tento typ pneumatík sa snaží byť kompromisom medzi dvoma vyššie uvedenými. Ako to už v živote s kompromismi býva, nefunguje to dokonale. V zime totiž celoročné pneumatiky dosahujú horších výsledkov, ako tie zimné. Rovnako to platí aj v lete, kde celoročné pneumatiky nedokážu dosiahnuť kvality dobrých letných pneumatík. Mnoho používateľov ich ale preferuje, napr. z ekonomického hľadiska.

Vyberte si najlepšie letné pneu podľa štýlu jazdy

Okrem všetkých vyššie uvedených parametrov a charakteristík by ste mali do úvahy pri výbere vziať aj svoje jazdné preferencie a tiež typ auta, ktorý vlastníte.

Pre majiteľov športových áut môžeme odporúčať športové pneumatiky, ktoré sú prispôsobené vyšším rýchlostiam. Navyše dokážu účinne preniesť výkon vášho auta na vozovku. Výhodou týchto pneumatík je tiež ich schopnosť rýchlo meniť smer. Samozrejmosťou je čo najnižšia brzdná dráha aj pri prudkom brzdení.

Ak patríte skôr medzi vodičov, ktorých viac než vysoká rýchlosť hreje pri srdci dobrá spotreba, potom siahnite po šetrných pneumatikách. Tento typ pneumatík je známy dlhou životnosťou a schopnosťou prispieť k nižšej spotrebe paliva. Určite si však poriadne preštudujte parametre daných pneumatík. Výrobcovia totiž s radosťou využívajú reklamné triky, čo môže byť zavádzajúce.

Mnoho vodičov sa pri cestovaní nestretáva len so spevnenými vozovkami, no musí prekonávať aj horší terén. Na ceste, poli i v lese sa budú dobre cítiť offroadové pneumatiky. Vyznačujú sa odolnosťou, kvalitnými materiálmi a v neposlednej rade aj pevnosťou. Najčastejšie sú tiež o trochu širšie, vďaka čomu si lepšie poradia s blatom.

Najobľúbenejšou voľbou vodičov sú ale klasické letné pneumatiky. Ich univerzálnosť a priľnavosť prispievajú k ich bezpečnosti. Základnou požiadavkou na tento typ pneumatík by malo byť, aby dobre držali stopu a správali sa predvídateľne.

Materiál pre letné pneumatiky

Kvalita materiálu determinuje kvalitu pneumatík ako takých. Všetky pneumatiky sa vyrábajú z gumy, no ich zloženie sa môže značne líšiť. Guma, ktorá tvorí základ letných pneumatík môže byť prírodná i syntetická, má približne 40 percentné zastúpenie. Zvyšok materiálu predstavujú sadze, rôzne typy prírodných aj syntetických vlákien a špecifické prísady, ktoré dokážu dodať pneumatikám želané vlastnosti. V materiáloch pneumatík sa nemusíte vyznať na to, aby ste si vybrali kvalitný model. Určite však siahnite po výrobkoch renomovaných značiek, ktoré sú zárukou vyššej kvality.

Parametre pneumatík

Najdôležitejšie pri výbere je zamerať sa na konštrukčné parametre a rozmery pneumatík. Kľúčové je, aby ste si vybrali správny typ pneumatík povolený pre váš automobil. Určite sa pozrite do technického preukazu, kde nájdete všetky potrebné informácie. Ušetríte si vďaka tomu mnoho problémov s policajtami a aj pri STK.

Najlepšie letné pneumatiky - letne

Konštrukcia pneumatík

V súčasnosti sa najčastejšie používajú tri rôzne typy konštrukcií pneumatík. Nižšie si ich trošku viac predstavíme.

Radiálne pneumatiky

Tento typ sa označuje aj ako R. Celý názov radiálnych pneumatík môže vyzerať napríklad takto: letné pneumatiky 205 55 R16 alebo letné pneumatiky 195 55 R15. R v názve prezrádza, že ide o radiálny typ letných pneumatík. Táto konštrukcia uzrela svetlo automobilového sveta už v roku 1914. Je vyrobená z radiálne usporiadaných vrstiev kordov, ktoré dávajú pneumatike požadované vlastnosti a tvar. Toto kordové tkanivo je umiestnené vo vnútri pneumatiky. Bočnica a dezén pneumatiky sú oddelené oceľovými kordami.

Výhody radiálnych pneumatík sú:

  • Výborný kontakt s vozovkou
  • Vysoká odolnosť proti poškodeniu
  • Dlhá životnosť pneumatiky
  • Pružnosť bočníc pneumaiky
  • Vysoká miera jazdného komfortu

Radiálne pneumatiky majú len jedinú významnejšiu nevýhodu, ktorou je nižšia stabilita bočnice pneumatiky pri vysokom zaťažení auta.

Náš tip
Keď sa chystáte na dovolenku, určite vám padne vhod strešný box, keďže miesta v kufri nikdy nie je dosť 🙂 a tiež autochladnička, aby ste mali nápoje vždy dobre vychladené aj počas dlhšej jazdy.

Diagonálne pneumatiky

Diagonálny typ konštrukcie pneumatiky je dnes už zriedkavý. V minulosti sa tieto pneumatiky, vyrobené z vrstiev nylonového plášťa, používali celkom bežne. Jazda na týchto pneumatikách je menej komfortná, než na radiálnych pneumatikách. Taktiež nie sú tak stabilné vo vyššej rýchlosti. Práve tieto vlastnosti diagonálnych pneumatík spôsobili, že sa postupne dostali do úzadia a ich miesto nahradili radiálne pneumatiky.

Výhody diagonálnych pneumatík:

  • Vysoká miera stability vozidla
  • Vyššia odolnosť bočnice pneumatiky

Nevýhody diagonálnych pneumatík sú nasledovné:

  • Horšia životnosť pneumatiky
  • Vyššia spotreba paliva
  • Menší komfort pri jazde
  • Horšia stabilita vo vyšších rýchlostiach

Superelastické pneumatiky

So superelastickými pneumatikami sa stretneme len u vysokozdvižných vozíkov, špecializovaných priemyslových strojov a ďalšej ťažkej techniky. Superelastické pneumatiky sú vyplnené a sú takmer nezničiteľné. Vyžadujú si tiež minimálnu údržbu. Práve to z nich robí vynikajúcich kandidátov pre priemyselné využitie.

Najlepšie letné pneumatiky - auto

Rozmery pneumatiky

Čo sa rozmerov pneumatík týka, všímajte si uvedený priemer disku v palcoch. Bežné rozmedzie veľkosti je medzi 15 až 18 palcami. Vyberajte taký rozmer pneumatík, ktorý bude dobre sedieť na vašich diskoch. Nezabúdajte, že ide o vnútorný priemer.

Okrem priemeru disku by vás mala zaujímať aj šírka pneumatiky. Vo všeobecnosti sú širšie pneumatiky stabilnejšie a bezpečnejšie. Užšie pneumatiky majú menšiu treciu plochu, čo je výhoda pri aquaplanningu a tiež to pozitívne vplýva na spotrebu paliva. Nezabudnite však, že vyberať môžete len z takých šírok pneumatík, aké vám umožňuje technický preukaz.

Veľmi dôležité je, aby ste na jednej náprave mali pneumatiky rovnakej značky, typu a rozmerov. Taktiež nezabúdajte na fakt, že ak budete používať pneumatiky s inými rozmermi, než aké máte predpísané v technickom preukaze, vystavujete sa tak riziku rýchlejšieho opotrebovania podvozku auta.

Záťažový index

Tento údaj sa tiež niekedy nazýva ako index nosnosti pneumatiky. Napovedá o maximálnom zaťažení, ktoré dokáže pneumatika zniesť. Vyšší index hmotnosti znamená vyššie maximálne zaťaženie, ktoré pneumatika znesie. Pamätajte na to, že pneumatika nesmie mať nižší index nosnosti, než aký je stanovený v technickom preukaze. Vyšší index hmotnosti nie je problémom.

Index rýchlosti

Ďalším indexom, ktorý hrá pri výbere letných pneumatík veľkú úlohu, je rýchlostný index. Udáva sa v písmenách od G po ZR. Určuje, pre akú najvyššiu rýchlosť je pneumatika vyrobená. Rýchlostný index G je pre maximálnu rýchlosť 90 km/h. Opačný extrém, rýchlostný index ZR, je pre pneumatiky skonštruované na rýchlosť nad 240 km/h.

Názov pneumatiky povie veľa

Už z pohľadu na názov pneumatiky sa toho dá veľa vyčítať. Nižšie uvádzame niekoľko označení, s ktorými sa môžete u pneumatík stretnúť spoločne s ich vysvetlením.

TL – pneumatika bez duše

TT – pneumatika s dušou

A/S – označuje pneumatiku na celoročné používanie

A/T – sú univerzálne pneumatiky pre rôzne terény

HP – výkonné pneumatiky

UHP – ultra výkonné pneumatiky

Celé označenie pneumatík sa poväčšine skladá z 5 znakov/čísel. Každý znak/číslo hovorí o inej charakteristike pneumatiky. Uvedieme si príklad:

Letné pneumatiky 205 55 R16 85 S

205 – vyjadruje šírku pneumatiky v milimetroch

55 – udáva profil pneumatiky v percentách zo šírky

R16 – priemer disku v palcoch. Písmeno R označuje typ konštrukcie (radiálny)

85 – záťažový index

S – rýchlostný index

Úspornosť pneumatík

Ekologické jazdenie je cieľom mnohých motoristov a významnou mierou k nemu môžu prispieť aj správne zvolené pneumatiky. Rôzne typy pneumatík sa totiž líšia v tom, aký veľký valivý odpor majú. Čím je valivý odpor pneumatiky nižší, tým viac budú šetriť vašu peňaženku a aj životné prostredie. Nečakajte však nijak radikálne rozdiely ani úspory. Pamätajte však na to, že aj pár percent úspory paliva má z dlhodobého pohľadu veľký vplyv.

Úspornosť pneumatík sa udáva v triedach od A až po G. Trieda A je najúspornejšia a trieda G je najmenej úsporná. Rozdiel v úspornosti je pomerne významný. Medzi najhoršou a najlepšou triedou je totiž 7,5 percentný rozdiel v spotrebe paliva.

Najlepšie letné pneumatiky - prilnavost

Priľnavosť pneumatík

Ďalším štítkom, ktorý zo zákona pneumatiky musia mať, hovorí o priľnavosti pneumatiky. Čím je pneumatika priľnavejšia, tým je bezpečnejšia. Táto vlastnosť sa naplno ukazuje na mokrej vozovke. Priľnavosť pneumatík sa meria na mokrej ceste prudkým zabrzdením z 80 km/h. Pneumatiky môžu disponovať triedou priľnavosti od A až po G, kde A je najlepšia trieda a G zase najhoršia. Pre lepšiu predstavu, rozdiel medzi brzdnou dráhou pneumatík A a G môže byť až 18 metrov. To je poriadny rozdiel! Určite vám preto nemôžeme odporúčať pneumatiky s triedou priľnavosti horšou ako D, aj napriek tomu, že by boli lacnejšie.

Hlučnosť pneumatík

Aj hlučnosť pneumatík je niečo, na čo by ste pri výbere mali myslieť. Aj tento údaj je možné nájsť na štítku pneumatiky. Nejde síce o veľmi dôležitý parameter, ale je dobré vziať ho do úvahy. Na štítku pneumatiky nájdete údaj o hlučnosti v podobe grafického vyobrazenia zvukových vĺn v počte 1 až 3. Jednou vlnou sa označujú tiché pneumatiky a tromi zasa hlučnejšie.

Dezén letných pneumatík

Nemôžeme hovoriť o pneumatikách bez toho, aby sme spomenuli dezén. Ten má mať u letných pneumatík hĺbku aspoň 1,6 mm. Nové pneumatiky však majú často aj 7 až 8 mm dezén. Hĺbka dezénu hrá veľkú rolu vo vlastnostiach pneumatiky. Predovšetkým má vplyv na priľnavosť pneumatiky. Nie je preto dobré jazdiť na pneumatikách s nízkym dezénom.

Čo sa dezénu týka, je dobré poznať tri najčastejšie typy rozloženia:

Symetrický dezén – je najčastejším typom dezénu a má výhodu v tom, že pneumatika so symetrickým dezénom môže byť umiestnená kdekoľvek. Nemusíte si tak robiť starosti s vnútornou a vonkajšou stranou. Výhodou pneumatík so symetrickým dezénom je aj ich nižšia cena.

Asymetrický dezén – tu už musíte dávať pozor na to, ktorá strana pneumatiky je určená na vonkajšiu a ktorá na vnútornú stranu. Výhodou je vyššia stabilita a lepšie držanie smeru.

Smerový dezén – ide v podstate o typ symetrického dezénu, ktorý má tvar smerovej šípky. Vďaka tomuto špeciálnemu tvaru pneumatiky dobre odvádzajú vodu a skvele držia smer. Je však potrebné, aby boli nasadené v smere, ktorý vyznačuje dezén. V opačnom prípade by totiž nefungovali optimálne.

Riziká jazdy na opotrebovaných pneumatikách

Kedy vymeniť letné pneumatiky? Hneď, ako si pri kontrole všimnete, že nemajú dostatočnú hĺbku dezénu. Na zjazdenom dezéne, ktorý nedosahuje minimálnu hĺbku, sa neoplatí jazdiť. Vozidlo obuté pneumatikami s nedostatočným dezénom je totiž omnoho ťažšie ovládateľné. Neplatí to len pri jazde po mokrej vozovke, ale vozidlo sa môže správať nepredvídateľne dokonca aj na suchej vozovke. Ďalšie riziko tkvie v predĺžení brzdnej dráhy, čím sa taktiež kompromituje bezpečnosť jazdy.

Najlepšie letné pneumatiky - dezén

Nezabúdajte ani na fakt, že za nedodržanie minimálnej hĺbky dezénu na pneumatikách môžete dostať pokutu. V prípade nehody vám poisťovňa nebude chcieť preplatiť škodu a budete mať problém aj pri STK.

Preto ak máte zjazdené pneumatiky, neodkladajte nákup nových.

Dávajte si pozor na správny tlak

Chceme tiež pripomenúť, že pri pneumatikách je potrebné dbať na správny tlak. Má totiž veľký vplyv na jazdné vlastnosti vozidla a bezpečnosť. Ak ho máte na správnej úrovni, ušetríte aj pri tankovaní.

Pri jazde na pneumatikách so zlým tlakom sa vozidlo ťažšie a horšie ovláda. Okrem toho má nízky tlak vplyv na zvýšenie odporu pneumatík. Dôsledkom toho auto stráca na výkone a pýta si aj viac paliva.

Nesprávny tlak má tiež zlý vplyv na životnosť pneumatík. Môže dochádzať k ich nadmernému zahrievaniu, čoho dôsledkom sa rýchlejšie opotrebovávajú.

Z hľadiska bezpečnosti tiež si tiež neurobíte službu, ak nedbáte na správny tlak. Podhustené pneumatiky totiž môžu významne predlžovať brzdnú dráhu.

Ako predlžiť životnosť pneumatík?

Nákup nových pneumatík nie je lacnou záležitosťou. Možno ste si preto už kládli otázku, ako predlžiť ich životnosť. Môžete za týmto účelom urobiť viacero vecí, no najvyšší vplyv na životnosť pneumatík má váš štýl jazdy.

Agresívny spôsob jazdenia spojený s náhlym zrýchľovaním a prudkým brzdením určite pneumatikám neprospieva. Ak chcete predlžiť šťastný život vašich pneumatík, skúste zvoľniť. Ďalším faktorom, ktorý tu hrá významnú úlohu, je správna geometria. Nezabudnite tiež, že nerovnosti a diery, ktorými sú naše cesty posiate, pneumatikám neprospievajú. Snažte sa im preto, ak je to možné, pri jazde vyhýbať. Svoju daň na dlhovekosti pneumatík si môže vybrať aj slnko. Preto by ste mali preferovať parkovanie v tieni. Ideálne však v garáži.

Mimo sezóny má vplyv na životnosť pneumatík aj ich správne skladovanie. Pár tipov na optimálne skladovanie vám prinášame na konci tohto článku.

Náš tip
U vozidiel s predným pohonom sa viac opotrebovávajú predné pneumatiky. Ak vám to typ pneumatík dovoľuje, môžete ich medzi sezónami striedať – na miesto predných dajte zadné a pod. Výsledkom bude rovnomernejšie opotrebovávanie.

Najobľúbenejšie značky letných pneumatík

Značka pneumatík je poriadne dôležitá a určite by ste jej pri výbere mali venovať pozornosť. Renomovaní výrobcovia sú zárukou vyššej kvality, než akú nájdete u neznámych výrobcov. Nejde síce o pravidlo, no v drvivej väčšine prípadov to platí. Pamätajte, že kvalita pneumatík sa prejavuje aj v bezpečnosti jazdy, čo by určite mala byť priorita pre každého motoristu. Našim odporúčaním je preto zbytočne na pneumatikách nešetriť a radšej si priplatiť za kvalitu a bezpečnosť.

Jednou z najznámejších značiek pneumatík je Pirelli. Táto talianska firma sa teší celosvetovej úcte. Veď sa podieľa aj na výrobe a vývoji pneumatík pre Formulu 1. Pneumatiky tejto značky sú známe výbornou priľnavosťou a tým, že dokážu ušetriť palivo.

Značku Michelin určite poznáte. Táto francúzska spoločnosť je jedným z najlepších a najväčších výrobcov pneumatík na svete. Ponúka hneď niekoľko modelových radov pneumatík s vynikajúcimi vlastnosťami.

Žiaden rebríček najlepších značiek letných pneumatík by nebol kompletný bez značky Continental nemeckého pôvodu. Pre Continental je charakteristická technologická vyspelosť a napríklad aj dvojzmenový dezén, ktorý má firma aj patentovaný.

Známou značkou pneumatík je aj britský Dunlop. Firma ponúka široký výber modelových radov, ktoré sa líšia v svojich vlastnostiach. Z ponuky Dunlop si tak vyberie naozaj každý motorista.

Skladovanie pneumatík

Na záver článku vám prinášame ešte pár tipov na správne skladovanie pneumatík. Správnym skladovaním prispejete k optimálnemu stavu pneumatík a tiež predlžíte ich životnosť.

  • Na konci sezóny pred uskladnením pneumatík ich nezabudnite riadne očistiť.
  • Chladnejšie priestory pneumatikám prospievajú. Ideálne teploty sú pod 15 stupňov Celzia. Dávajte však pozor na mráz.
  • Ako sme už spomenuli, priame slnko má na pneumatiky negatívny vplyv. Skladujte ich preto v tieni.
  • Aj behom skladovania je dobrým nápadom kontrolovať tlak pneumatík. Vyhnete sa tak vzniku rôznych deformácií.
  • Pneumatiky na diskoch je potrebné skladovať vertikálne.
  • Pneumatiky bez diskov je ideálne skladovať horizontálne.

Najpredávanejšie letné pneu podľa Heureky

Zdroje:

https://tiresvote.com/articles/adac-2020-summer-tire-test-r17/
https://www.tyrepress.com/tag/adac/
https://www.wheel-size.com/articles/adac-all-season-tire-test-2020/
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/sommerreifen/

Zdieľajte článok

Ohodnoťte článok

Celkové hodnotenie: 4.4 (10 hlasov)

Autor

Tomáš Hajduk
Tomáš Hajduk

Fascinácia modernými technológiami v kombinácii s láskou k písaniu ma priviedli sem, na túto stránku, kde sa snažím svojimi radami a postrehmi pomôcť ľuďom vybrať si ten správny produkt. Neustále sa učím nové veci, takže sa rád o svoje vedomosti podelím.

Podobné články

Diskusia u článku

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pridať komentár