Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů Testado.cz - recenze a výběry nejlepších produktů
  • Veľa inšpirácie pre váš výber.
Menu
>

Najlepšie knihy – tipy, recenzie a hodnotenie

12. 10. 2022 Aktualizované

Čítanie rozvíja myseľ, osobnosť i ducha. Je jedno aký žáner človek preferuje, na trhu s knihami si pre seba nájde niečo skutočne každý. Ak patríte k milovníkom literatúry a bez kníh si neviete predstaviť svoj život, prečítajte si náš článok, v ktorom nájdete smerovanie k celkom 100 knihám rôznych žánrov a od rôznych autorov.

Najlepšie knihy pre deti

Dětské knihy

Detské knihy už dávno nezačínajú slovami: Kde bolo, tam bolo… Súčasné knihy pre deti sú oveľaatraktívnejšie, ako tomu bolo kedysi. Aby sa zaujala pozornosť našich najmenších, sú doplnené rôznymi ilustráciami, vymaľovánkami či interaktívnymi úlohami. A predsa sa väčšina z nás vracia k starej dobrej klasike, ku knihám, s ktorými sme kedysi zaspávali my.

Detská kniha je niečo, čo nám ostane v pamäti navždy. Spomenieme si na ňu pri svojich vlastných deťoch a vnúčatách. Na hlas otca či mamy, na milú tvár dedka a babky, ktorí nám z nej čítali večer čo večer. Aj dnes sú obľúbené krtkove dobrodružstvá, vylomeniny Pipi Dlhej Pančuchy, tradičné rozprávky o Červenej čiapočke či Šípkovej Ruženke.

Leporelo, kniha s mäkkou väzbou alebo kniha v pevnomobale. Medzi detské knihy sa radia tiež vymaľovánky s detskými básničkami alebo zošit s nálepkami. Kniha značne vplýva na vývoj dieťaťa, rozvíja jeho osobnosť a fantáziu, podnecuje jeho obrazové aj sluchové vnímanie. Nájsť dobré a hodnotné knihy pre najmenších nie je nič jednoduché. Možno si dáte poradiť nami a vyberiete si niektorú z 10 kníh z nášho porovnávania.

Najlepšie knihy pre teenagerov

Knihy pre teenagerov

Mladí ľudia chcú čítať. Aj keď to dnes vyzerá všelijako – pohľady zapichnuté do smartfónov, tabletov alebo počítačov – nikto netvrdí, že na mobilných telefónoch nečítajú e-knihy. Knihy pre teenagerov, označované aj ako YA – Young Adult, spájajú v sebe všetky svety. Niektoré sú pohľadom do minulosti, iné v sebe ukrývajú rady, ako zvládnuť náročnú súčasnosť, YA knihy sú tiež známe fantasy výletom do budúcnosti či magického tajomna.

To, že knihy pre teenagerov píšu skúsení autori s praxou, je mýtus. Mnohé diela sú prvotiny tínedžerských spisovateľov, ktorí vytvorili taký pútavý a zaujímavý príbeh, že si jednoducho zaslúžil knižnú podobu. Aj na Slovensku máme niekoľko autorov, ktorí sa zameriavajú na vekovú skupinu 12 – 16 rokov. Spomenieme napríklad Zuzku Šulajovú alebo Mirku Varáčkovú. Knihám pre teenagerov sa venujú aj mnohí zahraniční spisovatelia. Zväčša ide o série s niekoľkými časťami, od ktorých sa mladí doslova stanú závislými. Je to v poriadku? Pokiaľ ide o knihy, určite áno.

Ak vás trápi, že váš tínedžer nemá sklon ku knihám, skúste mu kúpiť nejakú práve z edície kníh pre mladých. Príbehy sú im blízke, často sa v nich nachádzajú, potom zrazu prídu na to, že majú dobrú tému na rozhovor medzi vrstovníkmi. Zozbierali sme 10 návrhov kníh pre tínedžerov, ktoré sa tešia veľkej obľube.

Najlepšie fantasy knihy

TOP fantasy knihy

Čítali ste už Pána prsteňov či Trón zo skla? Ak vás uchvátil ďaleký svet plný mágie a mýtických bytostí, patríte medzi milovníkov fantasy žánru. V týchto knihách je dovolené všetko. Ožívajú v nich vaše najtajnejšie predstavy. A hoci si myslíte, že už všetko bolo vymyslené, príde ďalší príbeh, ktorý bude iný, jedinečný, neopakovateľný.

Niet sa čo čudovať, že fantasy série sa často stávajú predlohou pre filmy alebo seriály. Zážitok z príbehu je tak dvojnásobný. Ak uvažujete nad tým, či si najskôr pozrieť film, alebo prečítať knihu, určite voľte šušťavé stránky zaplnené písmenkami. Nič vám príbeh nerozpovie tak dôveryhodne, ako práve kniha. Upustite uzdy svojej fantázie, vytvorte si vlastné svety, staňte sa hlavným hrdinom.

Niekoho fantasy knihy odradia pre to množstvo zla, ktoré je vpité do každej stránky, to však ešte neznamená, že všetky príbehy sú plné temna. Medzi fantasy sa radia aj knihy ako Harry Potter alebo Kroniky Narnie. Vidíte, možno ste to ani nevedeli, no tiež patríte medzi milovníkov fantasy žánru. Ak sme vás nalákali na nové príbehy, nazrite do nášho výberu 10 najobľúbenejších kníh zo sveta fantázie.

Najlepšie sci-fi knihy

Sci-fi knihy

Vedecká fantastika je zjednodušený výklad sci-fi žánru. Milovníci sci-fi však vedia, že takéto príbehy ukrývajú toho oveľa viac. Prenesú nás do sveta, ktorý je diametrálne odlišný od toho skutočného. Stretávame sa s nereálnymi postavami, aj s nadprirodzenými tvormi, ktoré sú výplodom autora. A tak je to správne, o tom sci-fi fantázia je. Nechajte sa strhnúť príbehom, ponorte sa doň mysľou aj dušou, zrazu sa vám nereálne veci nebudú zdať až také nemožné.

Obľúbenými témami sú záhadné civilizácie, likvidácia ľudstva, postapokaliptický svet, nové technológie, mimozemšťania, vesmír, cestovanie v čase a pod. Čokoľvek, čo sa vám zdá nemožné, dokonca trochu pritiahnuté za vlasy, v sci-fi príbehoch dostáva zmysel. Núti vás to premýšľať, podnecuje to vašu fantáziu. Autori často píšu akýmsi záhadným jazykom, aby vo vás prebudili zvedavosť. Čitateľ je potom nútený hľadať spojivo medzi vedou a realitou, ostáva sústredený od prvého slova, inak by mohol stratiť niť príbehu.

Sci-fi žáner je pre tých, ktorí milujú napätie, akčné scény a prekvapivé zvraty. Často sa prirovnáva k fantasy, čo však nie je správne. Vo fantasy príbehoch vystupujú mágovia, elfi a trpaslíci, ide vyslovene o vymyslený fantastický svet a magické bytosti. Zato sci-fi je postavené na pevných vedeckých základoch, je plné faktov a technológii. Ak máte chuť prečítať si dobré sci-fi, nazrite do nášho výberu top 10 najlepšie hodnotených kníh.

Najlepšie romantické knihy

Všetko je to o láske. Základom dobrej romantickej knihy je vzťah medzi mužom a ženou, a to v akejkoľvek podobe. Milujú sa, nenávidia, napokon aj tak prídu na to, že patria k sebe. Romantické knihy sú oddychovkou pre každého, kto potrebuje aspoň na chvíľu uniknúť z každodenného života. A myslíme tým doslova pre každého. Už dávno neplatí, že červená knižnica je určená výhradne pre ženy. Tie najkrajšie príbehy majú aj svojich mužských čitateľov.

Ako sa rodí taký príbeh? Na začiatku je myšlienka. Autorka ju zvyčajne dlho nosí v hlave, kým na papier položí prvé slová. Ako pribúdajú stránky, formuje sa príbeh hlavných hrdinov. Často ide o fiktívne postavy, no nie je nič nezvyčajné, keď si autorka za predlohu vezme skutočných ľudí so skutočnými útrapami. Nechýbajú vzťahy, zápletky, šťastné konce. Občas je kniha okorenená tragickými udalosťami, no aj to patrí k životu.

A práve o tom sú romantické knihy. O skutočných ľuďoch so skutočnými problémami. V každej si nájdete niečo pre seba. Možno vás to ťahá k historickým romancám. Alebo dávate radšej prednosť knihám s komediálnym nádychom? Láskou nabité sú aj knihy z nášho výberu. Pozrite sa na 10 bestsellerov, ktoré trhajú rebríčky predajnosti.

Najlepšie erotické knihy

Erotické knihy

Erotika a sex už dávno nie sú tabu, ako tomu bolo pred rokmi. Veľký vplyv na tom má aj dielo 50 odtieňov sivej, ktoré otvorilo brány do zmyselného sveta plného vášne, túžby, pokušenia, ale aj zúrivosti a arogantnosti. Erotické príbehy nie sú len o spojení dvoch, ktorých k sebe ženie vzájomná príťažlivosť, mnoho autorov išlo ešte ďalej a ponúka nám neskreslený pohľad na nadvládu muža nad ženou.

Erotická knižnica má čo ponúknuť tak ženám, ako mužom. Pri hľadaní kníh, ktoré by sme zaradili do nášho výberu, sme sa neraz stretli s odporúčaniami párov, aby si erotickú knihu prečítali obaja, partnerka aj partner. Priaznivo to ovplyvnilo ich vzťah, okorenilo sex a zblížilo ich to viac ako čokoľvek iné. Čo poviete? Odvážili by ste sa čítať erotický príbeh spolu s partnerom?

Erotická literatúra od prvej knihy, ktorou je stará známa Kámasútra, prešla poriadny kus cesty. Príbehy sú reálne, otvorené, bez akejkoľvek cenzúry. Preto tento žáner nie je určený pre každého. Ak však hľadáte šteklivý príbeh, pri ktorom vás prevalcujú nezameniteľné emócie, erotické knihy sú písané priamo pre vás. Niekedy je jedna kniha málo, vtedy hlavní hrdinovia získajú dokonca celú sériu. Nejaké pikantné diela aj erotické série nájdete aj v našom výbere najlepších erotických kníh.

Najlepšie historické knihy a romány

Historické knihy a romány

Vedeli ste, že historické príbehy sú z veľkej časti založené na skutočných udalostiach? Postavy môžu byť fiktívne, no aby bol príbeh uveriteľný, autor sa musí držať jadra udalostí a dátumov. Napísanie skutočne dobrého románu si vyžaduje podrobné predchádzajúce štúdium a dokumentáciu, aby sa z historického románu nestala lacná fikcia. Aj preto sú príbehy také dobré, ľahko vás vtiahnu do deja a vy zrazu máte pocit, že patríte do tamtej doby.

Keď sa povie „historická romanca“, väčšina z nás si predstaví krásne obálky s atraktívnym vojvodom v naškrobených šatách alebo s mladou grófkou v luxusnej róbe. Romantické oddychovky, ktoré vám spríjemnia dlhé večery. Knihy sú plné lásky, iskrivej vášne, ale aj zloby a nenávisti. Cesta ku šťastiu býva zväčša tŕnistá, a na čitateľovi je, aby ju prelúskal spolu s hlavnými hrdinami.

Ak si však v ktoromkoľvek internetovom kníhkupectve vyfiltrujete historické knihy, natrafíte aj na iný druh histórie. Hoci od druhej svetovej vojny prešlo už viac ako pol storočie, spisovatelia sa k nej vo svojich knihách stále vracajú, aby nám pripomenuli, aké to boli zložité a kruté časy. Medzi obľúbené historické knihy patria napríklad aj Piliere zeme či Quo Vadis. Ak máte chuť na dobrú historickú romancu alebo silnú historickú drámu, nazrite do nášho výberu 10 najlepších historických kníh.

Najlepšie detektívky

Najlepšie detektivky

Už prvé riadky krimi príbehu vám napovedia, či kniha stojí za čítanie alebo nie. Každý vášnivý čitateľ však vie, že kniha sa nesmie odložiť nedočítaná, pretože ak vás dej neoslovil na prvých desiatich stranách, možno k zvratu dôjde na tej trinástej. Obzvlášť to platí pri detektívkach. Tu stačí jedna zápletka a príbeh dostáva celkom inú príchuť.

Kým romantické a fantasy knihy sme označili za ľahké oddychovky, detektívky, to je už iná káva. Vyžadujú si celého človeka. Musíte rozmýšľať ako vyšetrovateľ, usilovať sa pochopiť zločincovu myseľ, prísť na to, čo ho vedie k takému konaniu, hľadať dieliky a kúsky obrazu, z ktorých potom spolu s hlavným hrdinom vyskladáte záver. Často sa ocitnete v tak zamotaných situáciách, že zrazu uveríte, že páchateľom pokojne môže byť aj detektív.

Zelená knižnica sa pred vyše sto rokmi začala zapĺňať dielami ako napríklad príbehy od zakladateľa detektívneho žánru Edgara Allana Poe. Neskôr k nemu pribudli príbehy Sherlocka Holmesa, Hercula Poirota či slečny Marplovej. Súčasná detektívna tvorba je o niečo pestrejšia. Autori však naďalej zachovávajú základné zásady písania kriminálnych príbehov, ktoré čitateľ v knihe očakáva, a to že záhadu musí vyriešiť detektív, zločinec sa nesmie odhaliť sám; spisovateľ ponúkne aj náhľad do mysle zločinca, aby sme mu porozumeli; autor musí rozumieť ľuďom a spoločnosti; detektív musí vždy stáť na strane dobra, aj keď je arogantný, neupravený a holduje alkoholu a pod. Poďte s nami preskúmať, či knihy z nášho výberu najlepších detektívok tieto zásady spĺňajú.

Najlepšie životopisy a biografie

Životopisné knihy a biografie

Z každého z nás môže byť podnikateľ, ktorý prevalcoval svet novou technológiou; politik, ktorý nestratil tvár a išiel si za svojím napriek tomu, čo o ňom hovorili ostatní; herec, ktorý nám navždy zostane v pamäti ako Agent 007 alebo Forest Gump; spevák so zlatým hlasom, ktorého hity sa držali na prvých priečkach vrebríčkoch celé desaťročia. Takíto významní ľudia – hviezdy minulosti aj súčasnosti – si zaslúžia svoju vlastnú životopisnú knihu. Cez biografiu sa fanúšikovia zoznamujú s ich životmi, s tajomstvami, ktoré stoja za ich úspechom.

Životopisné diela nás prevedú životom slávnej osobnosti od jej narodenia cez detstvo až do dospelosti. Dozvedáme sa, kedy sa v ich srdciach zrodil sen, ktorý nakoniec uskutočnili. Velikáni často odhaľujú tie najtajnejšie veci, ktoré sa do vydania knihy nikde neobjavili. Biografia je plná spomienok, či už v príbehoch, ktoré osobnosť rozpráva, alebo vo fotografiách, ktoré politik či umelec poskytne.

Po životopisoch čitateľ nesiahne iba tak, aby si nejako vyplnil dlhé večery. Vyberá si cielene, pretože sa túži čo-to dozvedieť o svojom favoritovi. Možno dúfa, že v príbehu objaví nejaký tajný recept na to, ako sa stať úspešným, slávnym či mocným. Ak aj vy máte svojho obľúbenca vo svete politiky, obchodu, športu či šoubiznisu, možno jeho biografiu nájdete aj v našom výbere najlepších životopisov.

Najlepšie motivačné knihy

Motivačné knihy

V súčasnosti je veľmi moderné nechať sa motivovať. Rodinou, partnerom, priateľmi, alebo niekým, koho považujeme za svoj vzor. Občas sa však ocitneme na rázcestí života, a nevieme sa rozhodnúť, či sa vybrať doľava, kde to ťahá naše srdce, alebo poslúchnuť myseľ a ísť vpravo. Ten, kto už riešil takúto dilemu, by vám určite poradil, aby ste siahli po nejakej dobre… ale skutočne dobrej a hodnotnej motivačnej knihe.

Motivačná kniha nám ponúka riešenia naoko neriešiteľných situácií. Učí nás vnímať samého seba, rozlišovať medzi tým, čo chcem a čo naozaj potrebujem. Ukazuje nám, ako okolo seba vidieť iba to dobré, ako vyťažiť z prítomného okamihu a ako si vyčistiť myseľ. Naučí nás, čo je dôležité, a čím by sme sa vôbec nemali zaoberať. Pozitívne vplýva na myslenie človeka.

Zmeňte svoje myslenie, namotivujte sa, nastavte sa na úspech, pokojné prežívanie a vnímanie prítomnosti pomocou niektorej z motivačných kníh z nášho výberu toho najlepšieho. Posvietili sme si na diela, ktoré sú vysoko hodnotené a odporúčania spokojných čitateľov sú svedectvom, že rady, obsiahnuté v knihe, naozaj fungujú.

Vieme, že klasickú knihu z papiera asi nič nenahradí. Napriek tomu sme sa pozreli aj na čítačky kníh, pretože sú skvelé na cesty a na dovolenke keď do batožiny viac ako jednu knihu kvôli rozmerom a váhe jednoducho nedáte.

Zdieľajte článok

Ohodnoťte článok

Celkové hodnotenie: 4.3 (25 hlasov)

Autor

Eva Dedinská
Eva Dedinská

Svet okolo nás sa vyvíja. Dnes už neplatí to, čo včera. Fascinuje ma sledovať zmeny, snažím sa ich pochopiť a vyťažiť z nich to najlepšie. Aj preto píšem na túto stránku, porovnávam a analyzujem. Venujem sa tiež písaniu románov pre ženy. Navyše som hrdá Oravčanka, milujem hory, preto mojou najväčšou záľubou okrem písania je chalupárčenie.

Podobné články